Proč vám čtenáři nerozumí
20. 8. 2025
„Tomuhle termínu musí rozumět každý, kdo je schopný vzpřímené chůze.“ „Neznám nikoho, kdo by se v tomhle textu nedokázal zorientovat.“
Žijeme ve svých bublinách. Sociálních i pracovních. Když se pak přes ně díváme na čtenáře, získáváme podobně reálný obraz, jako kdybychom se vypravili do petřínského Zrcadlového bludiště.
Můžeme si říkat, že s mírou negramotnosti pod 1 % není v Česku, pokud jde o čtení, žádný problém. Že čtenář snese všechno.
Jaká je realita?
26 sekund – tolik času lidé průměrně stráví čtením textu na webu
25 % Čechů ve věku 16–65 let má velmi nízkou úroveň čtenářských dovedností – to je 1,7 milionu lidí (Zdroj: Výzkum PIAAC)
Mezi vyučenými bez maturity je to dokonce 41 %
V ČR žije přes 1 milion cizinců
Specifické čtenářské potřeby mají děti a mladí, senioři, lidé s handicapem, poruchami učení apod.
Jak z téhle bubliny vystoupit?
25 % Čechů ve věku 16–65 let má velmi nízkou úroveň čtenářských dovedností (to je 1,7 milionu lidí)
Tři praktické nástroje
Test času – nechte text „odležet“ alespoň 24 hodin a podívejte se na něj s odstupem a s čistou hlavou.
Test babičkou – dejte text přečíst někomu „zvenku“, mimo váš obor. Chápe ho?
Test vstřebání – průměrná doba čtení textu na webu je 26 sekund. Dejte tolik času testovacímu čtenáři, pak text skryjte a nechte ho parafrázovat klíčové informace. Dokáže to?
Zbavte se expertní slepoty: Píšete-li pro laiky, měl by text kontrolovat laik. Píšete-li pro seniory, měl by ho vidět senior. A tak dále.
Netipujte, měřte
Chcete otestovat srozumitelnost svého textu přímo na cílové skupině? Ozvěte se, máme pro vás řešení.