Plain language a easy to read – jaký je v tom rozdíl?
9. 11. 2025
Zkusili jste se někdy prokousat dopisem z úřadu a po třetí větě jste se ztratili? Nejste sami. Naštěstí se vedle nesrozumitelné úředničiny a právničtiny začínají objevovat i texty psané podle zásad plain language a easy to read. Jenže co si pod těmihle pojmy vlastně představit?
Můžou i velké firmy a ctihodné instituce komunikovat se svými čtenáři srozumitelně a lidsky? Poslední dobou i v české kotlině zaznívá čím dál hlasitější: Ano.
A protože inspirace i tentokrát přichází ze zahraničí, příznivci srozumitelného psaní dříve nebo později narazí na dva anglické pojmy: plain language a easy to read. Leccos mají společného, ale rozdíly tu přece jenom jsou.
Co je plain language?
Plain language je způsob psaní, díky kterému běžný čtenář porozumí textu hned napoprvé – bez vysvětlování, bez slovníku a ideálně bez pochybností o svém zdravém rozumu.
Česká definice uvedená na webu International Plain Language Federation říká:
Sdělení je napsané jednoduchým jazykem, pokud má tak jasnou slovní zásobu, strukturu a formátování, že čtenáři, kterým je určené, v něm snadno najdou potřebné informace, porozumí jim a dokážou je využít.
Plain language (v češtině se objevují výrazy jako „srozumitelný jazyk“, „přístupný jazyk“, „přístupná čeština“) je tedy způsob vyjadřování, který je:
smysluplný
jednoznačný
přehledný (snadno „skenovatelný“)
pochopitelný na první přečtení
snadno použitelný
A ještě dvě důležité poznámky:
Srozumitelný text (tj. text v plain language) nepůsobí dětinsky ani přezíravě. Čtenář nemá dojem, že ho považujeme za tvora pologramotného či jakkoli jinak omezeného.
Srozumitelný úřední text může být právně přesný. Takže smlouvy, obchodní podmínky, právní podání…? Žádný problém. I ty můžou být psané člověčím jazykem.
„[Srozumitelný úřední text] pracuje s právními pojmy a koncepty, ale vysvětluje je čtenáři běžným jazykem. Například neopisuje text právního předpisu, ale jednoznačně zachovává jeho význam.“
Jak psát srozumitelné úřední texty,
Kancelář veřejného ochránce práv
Plain language se ale zdaleka netýká jen veřejné správy – má své místo i v marketingu, právních dokumentech, interní komunikaci nebo zdravotnictví.
Co je easy to read?
Easy to read (ETR) je zjednodušený jazyk (v češtině se používá také termín „snadné čtení“). Podle principů easy to read píšeme pro lidi, pro které by i běžný srozumitelný text (plain language) byl příliš komplikovaný.
Dá se říct, že easy to read stojí na principech plain language, jen jde ještě o krok dál.
Kdo může potřebovat texty psané v ETR?
lidé s mentálním postižením
lidé s demencí, ADHD nebo některými formami dyslexie
senioři
někteří cizinci
lidé v krizové situaci (např. po dopravní nehodě)
Cílem ETR je, aby tito čtenáři mohli porozumět, rozhodovat se a jednat samostatně. Jak říká metodika Ministerstva vnitra:
„Zjednodušeným jazykem musíme být schopni sdělit informace, které adresáti potřebují, aby se zorientovali v problematice a věděli, co mají dělat.“
Metodika Easy to read (PDF),
Ministerstvo vnitra
Zjednodušené texty proto používají krátké věty, jednoduchá slova, velké bezpatkové písmo a často i piktogramy nebo ilustrace.
Mimochodem existuje dokonce i evropské logo Easy to read (poznáte ho podle postavičky s knihou), kterým mohou autoři označit publikace, které odpovídají principům snadného čtení.
V čem je tedy rozdíl?
Plain language a easy to read mají hodně společného. Cílí ale na odlišnou skupinu čtenářů a mají odlišně nastavené standardy.
Na svém webu to vysvětluje Společnost pro podporu lidí s mentálním postižením (SPMP ČR):
„Srozumitelný jazyk se zaměřuje na to, aby psané informace byly předávány jasně, přesně a přehledně. Cílem je vyhnout se dlouhým spletitým větám a žargonu. Takovéto texty mají být srozumitelné co nejširšímu spektru čtenářů.
Oproti tomu snadné čtení bylo speciálně navrženo pro lidi s mentálním znevýhodněním / se sníženými kognitivními funkcemi a potížemi v učení. Je také využitelné pro lidi se sluchovým znevýhodněním, cizince a seniory.
Texty ve snadném čtení se snaží být co nejjednodušší. Základem je vyhnout se složitým slovům, dávat pouze jednu informaci do jedné věty a používat jen jednoduché a krátké věty.“
Web Přístupná společnost,
SPMP ČR
A kdy použít který přístup?
Stručně řečeno: Plain language je pro všechny, easy to read pro ty, kdo mají jako čtenáři speciální potřeby.
Ideální stav nastane, až všechny úřední a informativní texty budou psané minimálně podle standardů plain language.
Srozumitelné psaní totiž mimo jiné:
šetří čas (a peníze) na obou stranách
snižuje riziko nedorozumění
zvyšuje důvěru
Metodiku easy to read použijte pokaždé, když píšete pro lidi s mentálním nebo jiným znevýhodněním, pro cizince nebo pro lidi ve vypjaté životní situaci.
V každém případě si při psaní jakéhokoli informativního textu představte svého čtenáře. Ne toho nejchytřejšího, nejvzdělanějšího, ale naopak toho, který by s pochopením vašeho textu mohl mít největší problémy.
A pak pište pro něj.
Workshop srozumitelného psaní
Chcete, aby vaše firma nebo úřad komunikovaly opravdu srozumitelně? Objednejte si náš workshop Jak psát, aby to fakt četli.
Co vás čeká:
Tipy a triky, které zvýší čtenost vašich textů
Zlepšováky, které využijete hned následující den
Hromada praktických a zábavných cvičení