Postavte pyramidu na špičku

79 % lidí tento text jen proskenuje očima. Jen 16 % ho přečte slovo od slova. Kam umístíte nejdůležitější informaci, když víte, že čtenáři přečtou v průměru 18 % vašeho textu?

To nejdůležitější dejte na začátek.

Když se mluví o dobrém psaní, dřív nebo později vždycky dojde na princip obrácené pyramidy. Má to svůj důvod. Vlastně dva.

Obrácená pyramida:

  1. funguje

  2. pořád se na ni tak trochu zapomíná

Princip obrácené pyramidy není žádná novinka – novináři ho používají už desítky let. Proč? Protože chtějí, aby čtenáři pochopili zprávu, i kdyby přečetli jen první odstavec.

Dnes, kdy máte na upoutání pozornosti pouhých 26 sekund, je tento princip důležitější než kdy dřív.

Když text dopíšete, zkuste si představit, že čtenář přečte jen první odstavec. Dozví se to nejpodstatnější? Pokud ne, přestavte svou pyramidu.

Jak na obrácenou pyramidu v praxi

  • Nejdůležitější informace dejte do nadpisu a prvního odstavce (případně perexu).

  • Detaily, kontext a výjimky uveďte později.

  • Stejný princip využijte i v rámci jednotlivých odstavců.

Příklad 1 (takhle radši ne)

Vzhledem k vysoké vytíženosti zasedací místnosti Merkur v posledních týdnech a narůstajícím stížnostem zaměstnanců na nedostatek prostoru pro týmové schůzky jsme provedli analýzu využití všech konferenčních místností. Po vyhodnocení dat a konzultaci s vedením jednotlivých oddělení jsme se rozhodli změnit způsob rezervace. Od příštího pondělí si budete moci zasedací místnost Merkur rezervovat maximálně na 60 minut.

Příklad 2 (tohle je lepší)

Od pondělí 31. března si můžete zasedací místnost Merkur rezervovat maximálně na 60 minut.

Důvod? Vysoká vytíženost. Chceme zajistit dostupnost pro všechny týmy.

Proč na obrácenou pyramidu nezapomínat

Dopustíme se zase jedné gastro-analogie. Představte si dva scénáře:

Scénář 1: Návštěva zážitkové restaurace

Vyhradili jste si na ni celý večer. Těšíte se sedmichodové degustační menu. Pomalu si vychutnáváte amuse bouche a zvažujete, kterou variantu vinného párování zvolíte.

Že vám celá večeře zabere tři hodiny? Nevadí, máte přece čas.

Scénář 2: Hodinová pauza na oběd

Jídlo musíte reálně stihnout za 40 minut. Rádi byste si sice poslechli, co vám číšník řekne o původu každé suroviny („Brambory na tuto kaši pocházejí z úrodných polabských polí, odkud je s láskou vyoraly kombajny místních zemědělců…“), ale máte smůlu.

Potřebujete se co nejrychleji dostat k hlavnímu chodu.

A teď jedna ošklivá pravda

Pokud nepíšete kvalitní prózu nebo poezii, smiřte se s tím, že vaše texty čtenáři „konzumují“ spíš podle scénáře č. 2.

Většinou je nečtou proto, že chtějí, ale proto, že musí. V textu hledají konkrétní informaci a chtějí ji najít co nejrychleji, aby se mohli věnovat dalším věcem.

Když tedy píšete informativní text, ptejte se:

  1. Jakou klíčovou informaci potřebuje čtenář získat?

  2. Jak mu ji můžu co nejrychleji doručit?

Neboli, jak radí Dalibor s Petrem v knize Pište čtivě a srozumitelně:

Nenuťte druhé číst to, co nepotřebují.

Obrácená pyramida pomáhá i vám jako autorům

Tento princip není užitečný jen pro čtenáře – pomáhá i vám jako autorům. Nutí vás jasně určit, co je důležité. Pokud nedokážete klíčové sdělení vměstnat do prvního odstavce, možná ho sami nemáte zformulované.

Tip na závěr

Když text dopíšete, zkuste si představit, že čtenář přečte jen první odstavec. Dozví se to nejpodstatnější? Pokud ne, přestavte svou pyramidu.